”עד גיל חמש הסתובבתי עם צלב על הצוואר” – NATIV Magazine

”עד גיל חמש הסתובבתי עם צלב על הצוואר”

 

מילנה גרשקוביץ’, בת 19, מש”קית לסיוע משפטי. נולדה בבלארוס, גרה בראשון לציון. חניכה במסלול הצבאי של נתיב

כשמילנה גרשקוביץ’ היתה בת חמש, ההורים שלה התגרשו ואמה עזבה את הבית. זה קרה חצי שנה אחרי שהמשפחה עלתה מבלארוס. מילנה גדלה אצל אביה לצד אחיה החורג, וגם סבא וסבתא היו כל הזמן בתמונה, אבל משהו כנראה היה חסר לה. בית עם אמא, אבא וילדים שכל הזמן מתרבים. לכן אהבה מאוד לבלות בבית של בת דוד שלה ובעלה. “בת הדוד שלי התגיירה וחזרה בתשובה לפני החתונה”, מספרת מילנה. “יש לה חמישה ילדים והיא גרה בשכונה חרדית באשדוד”.

מילנה גדלה בבית חילוני, ללא זיקה מיוחדת ליהדות. “אמא שלי בלארוסית”, היא אומרת. “עד שעלינו הסתובבתי עם צלב על הצוואר. סבא וסבתא שלי מצד אבא רחוקים מהמסורת היהודית, אבל הם סיפרו לי שסבא וסבתא שלהם היו ממש דתיים ושמרו מצוות בברית המועצות. סבא רבא שלי עלה לארץ כשהיה זקן מאוד כי רצה להיקבר בארץ הקודש. הוא נפטר בגיל 102”.
בבית של בת הדוד נחשפה מילנה למסורת. “אהבתי להיות אצלם בשבת, להשתתף בהדלקת נרות, בקידוש. למדתי מה זה כשרות, מה זה ברכות. כל זה מאוד דיבר אלי”.

ודובר שם על גיור?

“לא בפרטי פרטים. כשהייתי קטנה לא ממש הבנתי מה המשמעות של זה, אבל כשהייתי בכיתה י’ החלטתי להתגייר ולעבור לפנימייה דתית. בסוף זה לא יצא לפועל. לפני הגיוס קיבלתי זימון לכנס של נתיב, ומאוד שמחתי כשהבנתי שאוכל להתגייר בצבא. מבחינתי זאת הייתה גם הזדמנות להגשים את החלום וגם חיסכון בזמן”.

אז יצאת לקורס איך שהתגייסת?
“לא. נאלצתי לחכות שנה, כי היה קשה למצוא משהו שיחליף אותי בתפקיד בצבא”.

מה התפקיד?
“אני מש”קית לסיוע משפטי בכלא 4 בצריפין. זה תפקיד מאוד מעניין וייחודי. אנחנו עוזרים לחיילים לסדר כל מיני בעיות שיש להם עם הרשויות”.

זה קשור לעבירות שבגללם חיילים נשלחים למאסר?
“רק בעקיפין. כי אנחנו לא מתעסקים בעבירות עצמן. אבל לעתים די קרובות העבירה שחייל מבצע נובעת מבעיה משפטית שיש לו באזרחות. לדוגמה, חייל שיושב בכלא בגלל נפקדות. זאת העבירה הכי שכיחה אצלנו. אבל למה החייל נפקד? ברוב המקרים בגלל חובות שהוא או המשפחה שלו הסתבכו בהם. חייל כזה עוזב את הבסיס והולך לעבוד. משטרה צבאית עוצרת אותו, הוא חוזר לצבא, אבל החובות נשארים! לחיילים כאלה אנחנו מושיטים סיוע משפטי, מסדרים להם את התשלומים, מבטלים את העיקולים של ההוצאה לפועל. אגב, התפקיד שלנו זה לעזור לכל החיילים, לא רק לאלה שיושבים בכלא, ולצערי מעט מאוד אנשים יודעים את זה. אם מישהו שהסתבך בחובות יבקש מאיתנו עזרה לפני שהוא עובר על החוק, זה יחסוך לו הרבה צרות בהמשך”.

”כשהבנתי שאוכל להתגייר בצבא, זאת הייתה הזדמנות להגשים את החלום שלי וגם חיסכון בזמן”. מילנה גרשוביץ’ (צילום: אדוארד קפרוב)

 

לקורס נתיב הגיעה מילנה עם חברה, “ומהימים הראשונים הרגשתי ביטחון מלא, כי היינו ביחד. אבל גם בלי קשר שררה בקורס אווירה מצוינת. רכשתי המון חברים חדשים. וזה לא סתם, אני מרגישה שזה קשרים שיישארו לאורך זמן. הקורס ממש גיבש אותנו”.

מאיזה שיעורים הכי נהנית?

“משיעורי המחשבה, מתולדות עם ישראל. למדתי הרבה דברים חדשים. היו דברים ששמעתי עליהם עליהם גם קודם, אבל במהלך הקורס למדתי אותם לעומק. זה היה מאוד מעניין. גם הבנתי הרבה יותר את המשמעות של כל מיני טקסים. למשל, למה מדליקים נרות בשבת, למה אוכלים דווקא חלות. ידעתי שככה צריך לעשות בגלל השבתות שעשיתי בבית של בת דוד שלי, אבל לא חשבתי שלכל הדברים האלה יש משמעות. אהבתי גם את השיחות עם המ”מית שלנו. דיברנו על הרבה דברים חשובים – על כבוד הדדי, על הצורך להעריך את כל מה שיש לנו, על הייעוד שלנו בחיים”.

מה התוכניות שלך לאחרי הצבא?
“אני רוצה ללמוד משפטים. תוך כדי השירות הכרתי קצת את החוקים, את העולם של עורכי דין. אני יודעת שלא קל להתקבל ללימודים האלה, אבל אני מאוד מקווה שאצליח”.

כתבות קשורות


להמשך התהליך ולקבלת מידע נוסף אנא מלאו את פרטיכם ואנו נשמח לחזור אליכם

התכנית מיועדת לאזרחי ישראל ותושבי קבע
NATIV Magazine
NATIV Magazine
NATIV Magazine